دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تمام مردم ایران عضو کتابخانه‌های عمومی می‌شوند!

تمام مردم ایران عضو کتابخانه‌های عمومی می‌شوند!

از امروز تمام مردم ایران عضو کتابخانه‌های عمومی می‌شوند!

ایسنا/خوزستان دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با پیش‌بینی‌ها و طراحی‌های انجام شده در دوره جدید تمام مردم ایران بعد از اخذ کد ملی عضو کتابخانه‌های عمومی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، مهدی رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (هفتم خرداد ۱۴۰۲) در کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار شد بیان کرد: کتابخانه براساس مجموعه خود خدمات مورد نیاز مردم را در فضای مجازی و فضای حقیقی گسترش خواهد داد.

او افزود: این موضوع در ۲۴ آبان سال گذشته آغاز شد و برنامه‌ اجرایی آن نیز به زودی عملیاتی خواهد شد چنانکه دسترسی به کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی برای همه‌ مردم آسان خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت کشور در حوزه کتابخوانی آن چنان که توسط برخی افراد ترسیم شده وخیم نیست و استقبال مردم از نمایشگاه‌های کتاب بسیار خوب است گفت: تنها موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فرایند آموزش و پرورش کشور ما به سمت تشویق به کتابخوانی و مطالعه آزاد دانش‌آموزان حرکت نمی‌کند و این معضلی مهم در این حوزه است چراکه اگر بخواهیم جامعه ما کتابخوان شود باید ابتدا در حوزه آموزشی پیشرفت کنیم. به همین دلیل تاکنون پیشنهادات متعددی در این خصوص ارایه داده شده است.

رمضانی با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های فرهنگی است و در مدارس و مساجد شرایط خاص خود را دارد اضافه کرد: نزدیک به ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور هستند که خدمت‌رسانی در حوزه کتاب، کتابخوانی، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی را در کتابخانه‌های عمومی کشور دنبال می‌کند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شبکه‌ کتابخانه‌های عمومی کشورمان در دنیا جزو شبکه‌های گسترده است و هم‌اکنون در منطقه اول هستیم و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم که دارای ناوگان شبکه‌ کتابخانه‌ای است. بنابراین این نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

او با بیان این که تغییر کارکرد و خدمات در کتابخانه‌های عمومی ایران در حال انجام است توضیح داد: کتابخانه‌ها از فضای سنتی خود که فقط به عنوان فضای کلاسیک، مخزن کتابخانه‌ها و قرائت استفاده می‌شد به یک مرکز و باشگاه اجتماعی تبدیل شده و امیدواریم این اتفاق مهم فراگیرتر و گسترده‌تر پیش رود.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ توسعه‌ای بعد از انقلاب اسلامی توسعه‌ خوبی برای ناوگان کتابخانه‌های عمومی اتفاق افتاد گفت: براساس چشم‌انداز و برنامه توسعه ششم و هفتم برای دسترسی به فضای کتابخانه‌ای شبکه کتابخانه باید به صورت مستمر گسترش پیدا کند تا به نقطه مطلوب برسیم.

رمضانی با اشاره به اینکه در تمام دنیا مساله خدمات کتابخانه‌های عمومی بسیار جدی است اظهار کرد: در کشورمان نیز در حوزه خدمات خوب عمل کرده‌ایم. در کشور کتابخانه‌هایی وجود دارد که نزدیک به ۶۰ نوع خدمات ارایه می‌دهند و فقط یکی از آنها سالن قرائت و مخزن است و بخش‌های متعددی همچون بخش کودک، پایگاه اطلاعاتی، گالری، سالن مطالعه اختصاصی و... را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده تا ارتباطی بین مردم و نهاد کتابخانه‌های عمومی برقرار شود گفت: با افزایش قیمت کتاب‌ها یکی از راه‌حل‌ها و راهکارها گسترش کتابخانه‌های عمومی و دسترسی راحت عموم مردم به کتاب است و به جد در حال پیگیری این موضوع هستیم که به نتایجی بهتر از قبل برسیم. شناساندن کتابخانه‌های عمومی و موقعیت آن به مردم و همچنین آشنا شدن مسؤولان با ظرفیت کتابخانه‌های عمومی کشور نیز بسیار مهم است.

مهدی رمضانی (دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه توجه به مجموعه اعضا کتابخانه‌های عمومی یکی از اولیت‌های مهم است افزود: مجموعه‌ اتفاقات و رویدادها بسیار گسترده است. از این رو، از تمامی بسترهای موجود برای پیشبرد اهداف، ترویج کتابخوانی و ایجاد مسابقه کتابخوانی استفاده می‌شود.

او همچنین با اشاره به گزارش یکی از خبرگزاری‌ها در مورد کتاب خواندن شرقی‌ها و غربی‌ها نیز گفت: باید بگویم که قطعا شرقی‌ها از غربی‌ها کتابخوان‌ترند و این گفته براساس آمار خود غربی‌ها است.


عکس از مرکز فرهنگی آبی

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده